به نظر شما دانشآموز چه مواقعی احساس شادی میکند؟
زمانی که احساس کند خودش است و میتواند آزادی عمل، فکر و اندیشه داشته باشد. نکته بعدی مشارکتها و کارهای گروهی آدمهاست که موجب شادی و نشاط میشود. اگر شادی را یک موضوع فردی بدانیم و از جمع بودن حذف کنیم، معنایی نخواهد داشت، شادی در جمع و مشارکت معنا پیدا میکند. آسانترین راه شادی این است که یک فیلم یا کلیپ یا موسیقی شاد پخش کنیم و احساس کنیم توانستهایم به وظیفه ملی و میهنی خود عمل کنیم؛ اما این نوع شادیها موقتی و زودگذر است.
امروز به جای توصیفهای شاعرانه، راهکارهای عاقلانه و تدبیر لازم است، نه شعار و متهم کردن این و آن. مدرسه جزئی از جامعه است. امروزه شاهدیم شهرهای ما دیگر روحی ندارد در برخی از کشورهای دنیا میبینیم که در شهرهایشان حتی در پاسی از شب زندگی جریان دارد، اما در اغلب شهرهای ما با غروب آفتاب شهر از حضور آدمها خالی و بیروح میشود و میمیرد. این مساله به عوامل مختلفی از جمله برداشتهای غلط و کوتهنگری مرتبط است. به عنوان مثال تنوع رنگ و وسایل نقلیه کشور خودمان را با کشورهای دیگر مقایسه کنید و ببینید که متفاوت است. به مدارس قدیمی که نگاه میکنیم، میبینیم فضای مدارس فضای سبز، نور طبیعی، جریان آب در محوطه، بلندی ساختمان، زیبایی ساخت و نوع معماری آن با مدارس امروز ما کاملا متفاوت است، همه این مسائل در شاداب و بانشاط کردن مدرسه موثر است. همین فضای سبز به لحاظ روانشناسی برای مقابله با افسردگی توصیه میشود، اما اکنون این فضای سبز را در کجای مدرسه میبینیم؟ برخی خانوادهها به خاطر مشکلات متعدد، حتی فرصت ندارند در ایام بهار به طبیعت یا پارک نزدیک خانه خود بروند، آیا پارک و تفریح در آن، ایجاد نشاط نمیکند؟
شادی گمشده معلمها و دانش آموزان ایران
شادی ,فضای ,مدارس ,مدرسه ,نشاط ,شهرهای ,است به ,شهرهای ما ,فضای سبز ,معماری آن ,آن با
درباره این سایت